Analsex og «pop-ups»

Det er en kjent sak at vi kan takke pornoindustrien for mye av den teknologien vi omgir oss med i dag.

Men bakgrunnen for den aller første «pop-up ad» på nettet er kanskje ikke like kjent. Intensjonen var faktisk god.

Men la oss først se på noen eksempler på hvordan pornoindustrien har formet vår hverdag opp gjennom tidene:

Boktrykkerkunsten

Tyskeren Johann Gutenberg kom med sin masseproduserte bibel i 1455.

Gutenberg og hans bibel var kanskje starten på boktrykkerkunsten i Europa, men det var «I Modi» som kom ut under den italienske renessansen i 1524 som fikk det hele til å ta av.

mars-og-venus.jpg
Denne graveringen fra «I Modi» viser Mars og Venus i en særs graverende misjonærstilling

«I Modi», eller «De seksten nytelser», var en erotisk bok som illustrerte forskjellige seksuelle posisjoner, i senere utgaver også akkompagnert med flere sonetter (lyriske tekster).

Det er vanskelig å peke ut én enkelt opphavsmann til dette verket, da slike publikasjoner på den tiden førte til kirkelig forbannelse og forfølgelse, noe som førte til at flere personer var involvert på forskjellige stadier og i forskjellige utgaver av boken. Men mannen bak sonettene, Pietro Aretino, regnes i dag som den moderne erotiske litteraturens far.

Pietro Aretino ble i århundrer regnet som den mest leste forfatteren i Europa. Altså takket være pornografien.

VHS og hjemmevideo

Frem til VHS ble lansert av JVC på 70-tallet måtte man tilbringe tiden i lugubre kinosaler for å se snuskete filmer. Men med VHS kunne man nå leie filmer som kunne ses hjemme, som kunne piratkopieres og man kunne gjøre opptak direkte fra TV-en.

Den såkalte «voksenindustrien» omfavnet VHS-formatet, og da slike filmer utgjorde en del av livsgrunnlaget for de første «videosjappene» kunne de ikke gjøre annet enn å sette av tilstrekkelig hylleplass.

Porno, videoutleie og VHS-formatet gikk hånd i hånd.
Eller passet som hånd i ... nei, jeg lar den ligge.

Rent kvalitetsmessig eksisterte det bedre alternativer til VHS, slik som Betamax, men Betamax ble altså ikke omfavnet av Sasha Gabor og hans entourage og døde derfor raskt ut.

Digitalkameraer

Andre bransjer så hva som skjedde med videoteknologien, blant annet fotobransjen.

Digitalkameraer hadde flere fortrinn, men forbedret bildekvalitet, redigeringsmuligheter, enkle innstillinger og fraværende filmrullkostnader bleknet mot det største fortrinnet av alle:

Man kunne nå simpelthen peke linsa ned mot genitalene sine og slippe den påfølgende «walk of shame» til FotoKnudsen på hjørnet for å få fremkalt bildene.

De private bildene var nå endelig blitt nettopp private. Og skillet mellom private bilder og pornografiske bilder har vist seg å være tynt.

513191848_0a081c289d_o.jpg
Foto: Ana C. (CC BY-NC-ND 2.0)

Internett

Pornoindustrien har vært en av de store driverne av Internett siden midten av 90-tallet. Den andre store driveren var Al Gore, «the former next President of the United States», og hans «information superhighway».

Det kunne sikkert vært skrevet flere bind om betydningen pornoindustrien har hatt for Internett, men den enkle forklaringen har du allerede fått:

  • Betydningen porno har hatt for litteraturen
  • Betydningen porno har hatt for hjemmevideo
  • Betydningen porno har hatt for fotografering

Internett er en smeltedigel av alle disse forhistoriene.

I dag er Internett definitivt mye mer enn porno, men hvilken retning ville nettet tatt på 90-tallet uten å bli «kickstartet» av porno?

dodgy.jpg

Analsex som bakgrunn for den første «pop-up»

Ethan Zuckerman skrev tidligere i høst en lengre kronikk i magasinet The Atlantic hvor han tar for seg forretningsmodellene som benyttes på nettet.

Zuckerman er i dag direktør ved MIT Center for Civic Media, men fra 1994 til 1999 var han ansatt i Tripod.com.

Tripod.com var en av de første tjenestene på nettet som arbeidet med brukergenerert innhold, på lik linje med tjenestene GeoCities og Angelfire.

I sin kronikk kommer Zuckerman med en innrømmelse: De kom i skade for å utvikle det mest forhatte annonseformatet vi har sett på nettet til dags dato, «pop-up ads». Noen vil mene at såkalte «pre-rolls» som vises før videoklipp på web-TV er mer forhatt, men det er en annen historie...

«Pop-up ads», eller som det kalles på særdeles dårlig norsk; «sprett-opp-annonser», var et annonseformat som hadde sin storhetstid fra slutten av 90-tallet og frem til godt inn på 2000-tallet, da effektive sperrer for dette ble implementert i de fleste nettlesere og seriøse annonsører og nettsteder innså at dette ikke var veien å gå.

Det ligger i navnet, en slik annonse popper opp i et eget vindu når man minst aner, venter eller ønsker det. Utrolig effektivt for å skape oppmerksomhet. Ikke all oppmerksomhet er god oppmerksomhet, men mengden oppmerksomhet veide i slike tilfeller opp for alt det negative (sett fra annonsørens ståsted).

anal-sex-fancy-car.jpg

Zucerkman forteller at de kom opp med dette formatet da en større bilannonsør var i harnisk over å bli vist på en side som hyllet analsex. Løsningen deres var å la annonsen poppe opp i et eget vindu, adskilt fra selve hyllesten til analsex.

- Det var en måte å knytte en annonse til en nettside uten å plassere den direkte sammen med innholdet, noe som ville ha antydet en tilknytning mellom annonsøren og innholdet på siden, skriver Zuckerman.

- Jeg skrev koden som åpnet vinduet og viste annonser i det. Jeg beklager. Våre intensjoner var gode.

Svend Asbjørn Sylling, 27. september 2014

Bloggen fra Sylling Hardcode