Hva er clickTAG?

Les også:
Hvordan legge til clickTAG i et flashbanner?
Hvordan embedde et flashbanner på en nettside?
Klikkbar flash uten clickTAG med clicklayer

Hvis du har vært involvert i nettannonsering har du kanskje kommet over det mystiske begrepet «clickTAG».

Som regel kommer man langt med å vite at det er noen få linjer med kode som skal inn i flashbanneret for at man skal kunne registrere hvor mange som klikker på annonsen.

Flashbannere brukes i stor grad innenfor nettannonsering (bannerannonser). Når det skal være en lenke i et slikt banner må det i utgangspunktet angis inne i selve flashbanneret/-filen, og ikke på nettsiden hvor banneret vises.

Dette utgangspunktet gir noen ulemper uten bruk av clickTAG:

  • Man må gå via de som produserte annonsen (reklamebyrået) for å endre nettadressen det linkes til
  • Ved klikk på banneret går brukeren direkte fra flashbanneret og til siden det linkes til, uten at man har mulighet til å registrere hvor mange som klikker
  • Man kan ikke angi en dynamisk nettadresse basert på hvor annonsen vises

Kort fortalt betyr clickTAG at en variabel sendes inn til flashbanneret fra nettsiden det vises på.

Denne variabelen forteller flashbanneret hvor det skal lenkes til, samtidig som det kan legges til logikk slik at klikket telles i et annonsesystem.

I forenklet praksis betyr dette at i stedet for ...

flashbanner.swf

... bruker man ...

flashbanner.swf?clickTAG=http://www.example.com

I tillegg bør nettadressen det linkes til URL-enkodes når man har en URL i en URL:

flashbanner.swf?clickTAG=http%3A%2F%2Fwww.example.com

Klikkmåling i et annonsesystem

Tar man det ett steg videre kan man implementere klikkmåling i et annonsesystem.

Hvordan dette fungerer avhenger fullstendig av hvilket annonsesystem det er snakk om, men det kan opptre noe slikt som dette:

flashbanner.swf?clickTAG=http%3A%2F%2Fhardcode.no%2Fadsys%2Falfa%2F12345

Da vil annonsen linke til http://hardcode.no/adsys/alfa/12345, som igjen registrerer klikket og sender brukere videre til riktig nettside (som er registrert i annonsesystemet på forhånd).

Stavemåter for «clickTAG»

Selve ordet «clickTAG» kan egentlig være hva som helst, så lenge man er enig om hva det skal være og hvordan det staves.
Det kunne like gjerne ha vært «klikktagg» eller «klikkTaggDingsForLenkeIFlashbanner»:

flashbanner.swf?klikkTaggDingsForLenkeIFlashbanner=http%3A%2F%2Fwww.example.com

Nettbransjen i Norge har blitt enige om standarden «clickTAG», mens det i utlandet ofte er vanlig med «clickTag» (små bokstaver på slutten).

Bruk av flere clickTAGs i samme banner

Det er heller ikke noe i veien for å ha flere clickTAGs i samme flashbanner, så lenge de har forskjellige navn. Vanligvis navngis disse som clickTAG, clickTAG2, clickTAG3 osv.
Nedenfor lenker clickTAG til http://example.com og clickTAG2 lenker til http://vg.no:

flashbanner.swf?clickTAG=http%3A%2F%2Fexample.com&clickTAG2=http%3A%2F%2Fvg.no

Det er imidlertid en begrensning på antall tegn en URL kan inneholde i enkelte nettlesere. Internet Explorer takler ikke nettadresser større enn 2048 tegn, men det er også servere som har en begrensning på 2000 tegn.

Så hvis man har 20 clickTAGs og hver clickTAG bygger på 100 tegn i URL-en er det en stor fare for at det ikke vil fungere alle steder.