Covfefe

Slik skal Donald Trump få fart på økonomien igjen

Donald Trump
Foto: Gage Skidmore (CC BY-SA 2.0)

President Donald Trump er som kjent en aktiv twitrer, mye mer enn meg som bare twitrer når det er VM på ski.

Onsdag 31. mai klokken 06.06 (norsk tid) kom han med denne kryptiske meldingen:

«Despite the constant negative press covfefe»
Donald Trump, 31. mai 2017

Dette førte til både masse spekulasjoner, latterliggjøring og medieomtale.

Domener

Da dette tok helt av tenkte jeg jo selvsagt på at det kunne bli noen lukrative domener ut av dette. Covfefe.no?

Jeg sjekket, og domenet var allerede registrert. Flere hadde tenkt den samme tanken som meg.

Og ikke bare var .no registrert, det samme var de aller fleste andre domener, bare halvannet døgn etter at ordet covfefe ble ytret for (sannsynligvis) aller første gang.

Domenet covfefe.com ble registrert allerede klokken 06.11, bare fem minutter etter tweeten. Nå ligger domenet ute for salg til den nette sum av kr 42 229,79.

Og inntil noen eventuelt måtte bla opp en slik sum benyttes domenet til å selge effekter som T-skjorter og mugger med påskriften covfefe på.

Les også blopgginnlegget mitt fra 2008: Klær med egen logo?

Domenet covfefe.com ble registrert bare en drøy time etter ordet ble tweetet

Covfefe.net ble registert klokken 06.23 og covfefe.org ble registert klokken 06.25. Senere fulgte alle mulige obskure domener, slik som covfefe.today, covfefe.world og covfefe.life.

Slik får Trump fart på i alle fall domeneøkonomien.

Men det finnes i skrivende stund flere ledige alternativer for de som fortsatt vil sikre seg et lite stykke covfefe, slik som covfefe.club og covfefe.me.

Kortvarige domenestunt

Slike domenestunt er jo morsomme, og koster lite, men noen særlig langsiktig verdi er det sjelden snakk om.

Med mindre et ord som covfefe blir årets ord og havner i historiebøkene.

Selv hadde jeg et slikt domene i ett år.

Den 24. september 2009 ble nettsiden iam.no lansert av selskapet IM International AS.

iam.no samlet all mulig tilgjengelig informasjon om enkeltpersoner og presenterte dette på nettet. Med et enkelt søk kunne man finne for eksempel fødselsdato og skatteinformasjon. Dette skapte selvsagt masse oppstyr i mediene.

iam.no samlet all mulig tilgjengelig informasjon om enkeltpersoner og presenterte dette på nettet

Dagen etter registrerte jeg domenet iamnot.no og la ut en kopi av nettsiden, men med den forskjellen at alle søk endte opp med søkeresultatet «beklager, kunne ikke finne informasjonen du søkte etter».

Et morsomt stunt som kostet meg rundt en hundrelapp og som ga masse trafikk i kanskje en halv uke eller noe slikt, før alt døde ut like raskt som det startet. Jeg ble til og med intervjuet av NRK om saken neste morgen.

Ganske nøyaktig et år senere valgte jeg selvsagt å ikke fornye domfefe.

Bloggen fra Sylling Hardcode