Publisert i bloggen, torsdag 15. januar 2009:

Sidevisninger, besøk og unike brukere

Trafikken på et nettsted kan måles i alle bauger og kanter, men det er umulig å trekke en parallell mellom trafikktall og antall lesere.

Den eneste måten man kan få en pekepinn på hvor mange personer som leser en nettavis (eller et nettsted) er å ta en ringerunde til for eksempel 10 000 tilfeldig valgte personer og spørre om de leser denne nettavisen, og så regne seg frem til et estimat for hva dekningen og rekkevidden er i den virkelige verden.

Dette er noe som blant annet gjøres av TNS Gallup gjennom undersøkelsen Forbruker & Media for de største nettavisene i Norge.

Lesertall kan være et vanskelig tema, men også når det gjelder trafikktall for en nettavis kan det oppstå uklarheter.

Det er hovedsaklig tre måleenheter som er interessante når det kommer til trafikktall:

Andre navn enn dette kan også forekomme.

Sidevisninger (pageviews)

Sidevisninger er totalt antall sider som er vist på et nettsted, og er et generelt mål på hvor mye nettstedet brukes (aktivitetsnivå). Dette har en viss sammenheng med hvor mye innhold som produseres; hvis det publiseres mange artikler en uke vil du ha flere sider å vise eller lese enn om det bare ble publisert én enkelt sak hver uke.

Kort sagt kan antall sidevisninger på et nettsted ofte defineres som det antall ganger logoen vises. Sidevisninger forkortes ofte PI (Page Impressions).
(Sidevisninger må ikke forveksles med annonsevisninger.)

Besøk (visits)

Et bedre og mer forklarende navn på dette målet ville være økt eller sesjon. En økt i et målesystem oppstår når du er inne på nettstedet og er aktiv (beveger deg rundt på sidene). Er du inaktiv i mer enn 30 minutter (som et eksempel) vil det bli registrert som en ny økt.

Et besøk forkortes ofte US (User Session).

Absolutt unike besøkende (absolute unique visitors)

Unike besøkende (eller brukere) representerer antall ikke-dupliserte (telt bare én gang) besøkende på nettstedet i løpet av en bestemt tidsperiode, og forkortes ofte UV. En unik besøkende registreres ved hjelp av informasjonskapsler (cookies).

Så selv om du er innom et nettsted 20 ganger hver eneste dag, så vil du bare utgjøre 1 absolutt unik besøkende.

Absolutt unike besøkende er altså antall forskjellige datamaskiner som er innom nettstedet innenfor en gitt periode.

Å forstå seg på unike besøkende er imidlertid ikke så lett. Selv om man har 1000 unike besøkende hver dag, vil ikke det bety at man har 7000 unike besøkende på en uke, siden det er mange som da ville ha blitt registrert flere ganger.

Hvis du besøker nettstedet både mandag og tirsdag vil du likevel bare utgjøre 1 unik besøkende den uken. Du telles altså ikke mer enn maksimalt én gang innenfor den angitte tidsperioden (f. eks. uke eller måned).

Diagrammet nedenfor viser hvordan utviklingen over en periode på 7 dager vil kunne utarte seg. Det er mange nye besøkende i begynnelsen av uka, men mot slutten av uka har de fleste besøkende allerede blitt registrert tidligere.

Utvikling i unike brukere over en periode på 7 dager

Diagrammet viser aggregert antall unike brukere fra og med mandagen.
Dvs. at søylen på onsdag viser antall unike brukere i perioden mandag til onsdag.

Relatert innhold

Det sorte hullet cookies disabled
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
Google Analytics

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet