Publisert i bloggen, torsdag 4. mai 2017:

Navnet skjemmer ingen

Da snøen smeltet og sommeren kom til Sylling i år 2000 kunne jeg slå fast at Y2K ikke hadde fått verden til å gå under slik mange hadde fryktet. I alle fall ikke i Sylling, der var man like langt unna det papirløse samfunn som aldri før.

Jeg hadde allerede i 1999 skaffet meg mine første domener, men nå følte jeg at tiden var inne for å ta steget fullt ut og skaffe meg et .no-domene.

Svend Asbjørn og solid CRT-skjerm anno 2000
Svend Asbjørn og solid CRT-skjerm anno 2000

Og hva var vel mer naturlig enn domenenavnet Sylling.no? Det var tross alt slektsnavnet mitt, jeg bodde på Sylling gård i Sylling, hadde gått på Sylling skole, spilt i Sylling skolekorps, vært aktiv i Sylling IF og var både døpt og konfirmert i Sylling kirke.

Det var en tid da alle busser ledet til Sylling
Det var en tid da alle busser ledet til Sylling

Regelverket for domeneregistrering

På den tiden var regelverket for registrering av domenenavn noe mer rigid enn det vi har i dag. Regelverket sommeren 2000 var faktisk nærmest identisk med det første regelverket som kom så langt tilbake som 1995.

For det første måtte man ha et organisasjonsnummer fra Brønnøysundregistrene, og det var bare mulig å registrere ett domene per organisasjon.

Videre måtte også domenenavnet være det samme som navnet på foretaket, med enkelte unntak.

Regelverket ble for øvrig gjenstand for en voldsom liberalisering allerede året etter, da man kunne ha opptil 15 domener per organisasjon og kravet om en direkte kobling mellom domenenavn og foretaksnavn forsvant.

Som seg hør og bør for et seriøst nettsted ble det produsert saker med egen logo
Som seg hør og bør for et seriøst nettsted ble det produsert saker med egen logo

Manglende kreativitet ble redningen

For å få registrert domenet Sylling.no måtte jeg altså ha organisasjonsnummer til et foretak som het Sylling-ett-eller-annet.

Den første utfordringen her var at jeg var 17 år og ikke kunne opprette noe eget foretak i Brønnøysundregistrene.

Men redningen ble min fars enkeltmannsforetak. Gårdbrukeren og tømmerhoggerens manglende kreativitet hadde velsignet ham med et foretaksnavn likelydende hans døpenavn. Noe som fortsatt er gjeldende praksis blant gårdbrukere rundt om i det ganske land. Og for Olav Thon selvsagt.

Så da var den saken grei, jeg fikk låne fattern's organisasjonsnummer.

Det er mulig han ikke visste helt hva han skrev under på, men så fort blekket var tørt slang jeg meg på sykkelen og suste ned bakkene til den lokale kjøpmannen i Sylling. Han Halvard hadde nemlig faksmaskin på bakrommet, bak den vidgjetne kjøttdisken.

Juvet Matsenter i Sylling, her foreviget sommeren 2000, var en institusjon i lokalsamfunnet, spesielt kjent for sin gode ferskvaredisk. Som ung student arbeidet jeg helger og ferier hos Juvet fra 2002 til 2005.
Juvet Matsenter i Sylling, her foreviget sommeren 2000, var en institusjon i lokalsamfunnet, spesielt kjent for sin gode ferskvaredisk. Som ung student arbeidet jeg helger og ferier hos Juvet fra 2002 til 2005.

Det koster å være kar

Ikke nok med at de formelle kravene for å sikre seg et .no-domene var høye i år 2000. Kostnadene var også noe helt annet enn i dag.

Jeg endte med å betale kr 1000 i engangskostnad til registraren, samt kr 1000 i årlig kostnad. Altså kr 2000 det første året for domenet Sylling.no

Til sammenligning koster det samme nå rundt en hundrelapp, altså 5 % av hva jeg betalte den gang.

På egne ben

Da jeg ble 18 år kunne jeg endelig registrere mitt eget foretak i Brønnøysundregistrene. Og kravet til navn var at etternavnet måtte være med. Og det måtte selvfølgelig være i store bokstaver. Og noen «dot» var ikke tillatt.

Slik hadde det seg at jeg ble den stolte innehaver av enkeltmannsforetaket SYLLING NO.

Going hardcode

Noen år senere endret jeg navn fra SYLLING NO til SYLLING HARDCODE.

Navnevalget er en lang historie som jeg ikke husker helt selv ennå, men Sylling Hardcode ble altså navnet.

sylling-hardcode-t-skjorte-med-trykk.jpg

Fra vondt til verre

Høsten 2016 spurte jeg meg selv: Hvorfor ikke droppe SYLLING i SYLLING HARDCODE, og bare bruke HARDCODE som foretaksnavn? Det enkle er ofte det beste?

Så da jeg flyttet til nytt hus og uansett måtte melde adresseendring i desember 2016 kunne jeg like gjerne endre foretaksnavn samtidig.

Jeg fylte inn samordnet registermelding på Altinn, som så mange ganger før, signerte og var riktig så fornøyd med egen innsats.

Åtte dager senere kom bekreftelsen fra Brønnøysundregistrene:

«Foretaksnavn er nå endret fra SYLLING HARDCODE til HARDCODE SVEND ASBJØRN SYLLING.»

Med vennlig hilsen Nordlands trompet.

Joda, takk skal dere filler'n meg ha!

Så der satt jeg en førjulsdag i 2016 som innehaver av HARDCODE SVEND ASBJØRN SYLLING og innså at det norske regelverket for foretaksnavn ikke hadde blitt like liberalt som regelverket for norske domenenavn.

HARDCODE-SVEND-ASBJØRN-SYLLING
HARDCODE-SVEND-ASBJØRN-SYLLING

Relatert innhold

Covfefe will make America great again
Nye Sylling.no

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet