Google Analytics
Vær oppmerksom på at dette blogginnlegget ble publisert 22. mars 2008. Mye har endret seg siden den gang.
Google Analytics er et gratis verktøy for måling og analyse av trafikk på nettsteder. Systemet er basert på en løsning fra Urchin On Demand som Google kjøpte opp i 2005.
Dette solide analyseverktøyet er det beste gratis verktøyet for trafikkanalyse som jeg har testet ut så langt. Det er mulig å analysere trafikken for opptil 50 nettsteder med en brukerkonto.
Jeg har brukt Google Analytics for nettavisen Liernett siden september 2006, og nå begynner jeg virkelig å kunne dra nytte av de dataene jeg kan hente ut.
Mål (Goals)
Nytteverdien er likevel størst for de som måtte drive nettbutikker eller andre nettsteder hvor det enkelt kan defineres et mål, som for eksempel salg, påmelding eller registrering:
Man kan kjøre en annonsekampanje som leder brukeren til en landingsside på sitt eget nettsted, og samtidig sende med parametere i URL-en slik at denne trafikken fanges opp av Google Analytics.
I selve analyseverktøyet kan man så angi forskjellige mål (f. eks. antall påmeldinger) og se hvordan effekten er av de forskjellige kampanjene; hvilken kampanje som gir høyest ROI (Return Of Investment).
Liernett bruker tall fra Google Analytics som sine offisielle trafikktall. Verdien absolutt unike besøkende over en uke tilsvarer de tallene som rapporteres på TNS Gallup sin ukentlige toppliste.
http://www.google.com/analytics