Jeg sammenligner epler og pærer

Google Trends

På midten av 2000-tallet lanserte Google Labs tjenesten Google Trends, eller Google Søketrender som tjenesten heter på norsk.

Google Trends viser utviklingen for forskjellige søkeord helt tilbake til 2004, selv om datagrunnlaget fra de første årene er noe mangelfullt.

Tjenesten blir ofte brukt for å kunne forutsi fremtidige hendelser, slik som kursutviklinger på børser og forestående influensaepidemier. Er det en økning i søk etter et børsnotert selskap kan det tyde på at noe er i gjære. Og søker mange etter termer relatert til influensa kan det gi en indikasjon på at en epidemi er i ferd med å spre seg, noe som igjen kan påvirke økonomien i legemiddelbransjen.

Relative indekstall

Google går ikke ut med eksakte søketall, så i alle grafene deres opererer de med relative tall. Dette gjør de ved at den høyeste verdien får en indeks på 100, og så får alle de andre verdiene en indeks fra 0 til 100 med utgangspunkt i den høyeste verdien. Var det 100 000 søk på ordet «britney» i oktober, og det var den måneden med flest søk på dette ordet, så blir indeks her 100. Hvis det den neste måneden bare er 80 000 søk på det samme ordet gis denne måneden en indeks på 80.

Epler og pærer

En artig greie er at man også kan sammenligne søk på forskjellige termer. Nå har man bare data (knapt nok) fra 2004 til 2013, men hadde man hatt med hele 90-tallet også hadde det vært interessant å se skiftet fra «taco» til «cupcakes» her i Norge. Du kan sammenligne disse to her, men altså uten tacoens storhetstid.

Jeg velger heller å sammenligne epler og pærer, noe man visstnok ikke må gjøre:

epler-og-paerer.png

Med det blotte øye synes jeg det er en viss sammenheng mellom de to her, med tydelige sesongvariasjoner, som tydeligst slår ut på søkeordet «epler».

Men er det egentlig noe verre å sammenligne epler og pærer enn det er å sammenligne epler med annen frukt?

Jeg gjør et forsøk med bananer også. Kan man sammenligne epler og bananer?

epler-og-bananer.png

Ja, så sannelig, man kan sammenligne epler og bananer også. Men poenget i ordtaket som sier at man ikke skal sammenligne epler og pærer er vel at det kan sammenlignes, men at det er to vidt forskjellige ting...

Men uansett er det tydelig at det er mer sammenheng mellom epler og pærer enn det er mellom epler og bananer. Kanskje det egentlig er fornuftig å sammenligne epler og pærer?

Hva med den oransje og trill runde fetteren, appelsinen?

epler-og-appelsiner.png

Her var det svært liten sammenheng. Søker folk virkelig så lite etter appelsiner? De små toppene på appelsin her ligger for øvrig rundt påsketider, mens toppene for eple er på høsten.

Konklusjon: Det er mye bedre å sammenligne epler og pærer enn det er å sammenligne epler med andre frukter.

Og det kommer enda tydeligere frem når man ser på alle fire fruktene samlet:

epler-paerer-bananer-og-appelsiner.png

Apples and oranges

I det store utland har man en litt annen vri på idiomet: «To compare apples and oranges»

Og etter å ha sammenlignet både epler, pærer og appelsiner gir jo dette mye mer mening enn det vi går rundt og sier her i Norge.

Korrelasjon

Google Trends har også mulighet for å sjekke korrelasjon mellom forskjellige søkeord. Det hadde selvsagt vært mer relevant om jeg tok i bruk denne muligheten her, men dessverre var datagrunnlaget for tynt for disse norske søkeordene.

Svend Asbjørn Sylling, 18. desember 2013

Bloggen fra Sylling Hardcode