Publisert i bloggen, onsdag 18. desember 2013:

Jeg sammenligner epler og pærer

Google Trends

På midten av 2000-tallet lanserte Google Labs tjenesten Google Trends, eller Google Søketrender som tjenesten heter på norsk.

Google Trends viser utviklingen for forskjellige søkeord helt tilbake til 2004, selv om datagrunnlaget fra de første årene er noe mangelfullt.

Tjenesten blir ofte brukt for å kunne forutsi fremtidige hendelser, slik som kursutviklinger på børser og forestående influensaepidemier. Er det en økning i søk etter et børsnotert selskap kan det tyde på at noe er i gjære. Og søker mange etter termer relatert til influensa kan det gi en indikasjon på at en epidemi er i ferd med å spre seg, noe som igjen kan påvirke økonomien i legemiddelbransjen.

Relative indekstall

Google går ikke ut med eksakte søketall, så i alle grafene deres opererer de med relative tall. Dette gjør de ved at den høyeste verdien får en indeks på 100, og så får alle de andre verdiene en indeks fra 0 til 100 med utgangspunkt i den høyeste verdien. Var det 100 000 søk på ordet «britney» i oktober, og det var den måneden med flest søk på dette ordet, så blir indeks her 100. Hvis det den neste måneden bare er 80 000 søk på det samme ordet gis denne måneden en indeks på 80.

Epler og pærer

En artig greie er at man også kan sammenligne søk på forskjellige termer. Nå har man bare data (knapt nok) fra 2004 til 2013, men hadde man hatt med hele 90-tallet også hadde det vært interessant å se skiftet fra «taco» til «cupcakes» her i Norge. Du kan sammenligne disse to her, men altså uten tacoens storhetstid.

Jeg velger heller å sammenligne epler og pærer, noe man visstnok ikke må gjøre:

Epler og pærer

Med det blotte øye synes jeg det er en viss sammenheng mellom de to her, med tydelige sesongvariasjoner, som tydeligst slår ut på søkeordet «epler».

Men er det egentlig noe verre å sammenligne epler og pærer enn det er å sammenligne epler med annen frukt?

Epler og bananer

Jeg gjør et forsøk med bananer også. Kan man sammenligne epler og bananer?

Epler og bananer

Ja, så sannelig, man kan sammenligne epler og bananer også. Men poenget i ordtaket som sier at man ikke skal sammenligne epler og pærer er vel at det kan sammenlignes, men at det er to vidt forskjellige ting...

Men uansett er det tydelig at det er mer sammenheng mellom epler og pærer enn det er mellom epler og bananer. Kanskje det egentlig er fornuftig å sammenligne epler og pærer?

Epler og appelsiner

Hva med den oransje og trill runde fetteren, appelsinen?

Epler og appelsiner

Her var det svært liten sammenheng. Søker folk virkelig så lite etter appelsiner? De små toppene på appelsin her ligger for øvrig rundt påsketider, mens toppene for eple er på høsten.

Konklusjon

Det er mye bedre å sammenligne epler og pærer enn det er å sammenligne epler med andre frukter.

Og det kommer enda tydeligere frem når man ser på alle fire fruktene samlet:

Epler, pærer, bananer og appelsiner

Apples and oranges

I det store utland har man en litt annen vri på idiomet: «To compare apples and oranges»

Og etter å ha sammenlignet både epler, pærer og appelsiner gir jo dette mye mer mening enn det vi går rundt og sier her i Norge.

Korrelasjon

Google Trends har også mulighet for å sjekke korrelasjon mellom forskjellige søkeord. Det hadde selvsagt vært mer relevant om jeg tok i bruk denne muligheten her, men dessverre var datagrunnlaget for tynt for disse norske søkeordene.

Relatert innhold

Et bilde sier mer enn tusen ord

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet