Publisert i bloggen, tirsdag 1. april 2014:

Hva er Fotballfrue verdt?

Flere tjenester på nettet mener de kan fortelle deg hvor mye ditt nettsted er verdt. Jeg har tatt en nærmere titt på disse tjenestene, som jeg egentlig har betraktet som en nettkuriositet.

Kan et av mine nettsteder cashe inn nok til at jeg kan pensjonere meg?

Felles for disse tjenestene er at de alle tar utgangspunkt i fritt tilgjengelig informasjon fra flere uavhengige kilder og gir deg et svar i løpet av et minutt eller to.

Informasjonen de bruker kan for eksempel være PageRank for en nettside hentet fra samme løsning som Google Toolbar bruker, noe som er nærmere beskrevet her: Sjekk PageRank for en nettside

Verdivurdering av nettsteder

Alexa

En annen mye brukt kilde er Alexa. Alexa er en verktøylinje, eller «toolbar», som kan installeres i de fleste nettlesere.

Alexa kan nok kanskje tilby noe ekstra funksjonalitet, men først og fremst er Alexa kjent for sin datainnsamling:

Informasjon om hvilke nettsteder brukeren (som altså har installert Alexa) besøker og hvor ofte de forskjellige nettstedene besøkes osv. kombineres med demografiske data som kjønn, alder, utdanning og inntekt.

Dette gir teoretisk sett et ganske godt bilde av størrelsesforholdet for de forskjellige nettstedene på World Wide Web. Men i praksis kan man nok stille noen spørsmål rundt hvor valide tallene fra Alexa egentlig er. Jeg har ennå til gode å se noen norske brukere benytte Alexa. Alexa sier svært lite om hvor representative brukerne deres er, og sannsynligheten er stor for at bruken av Alexa er mer utbredt i USA enn i Norge.

Men likevel, Alexa gir en viss oversikt. Spesielt for de større nettstedene ser det ut til at tallene stemmer, selv om Alexa opererer med en relativ skala/rangering av nettsteder, og ikke absolutte trafikktall.

Inntekter

De forskjellige tjenestene som foretar en verdivurdering kombinerer estimerte trafikktall med forventede inntekter per sidevisning. Forskjellige nettsteder kan ha vidt forskjellige inntjeningspotensialer, så dette må tas med en klype salt:

Jeg har en del nettsteder i porteføljen min hvor jeg har kjørt annonsenettverket Google Adsense over flere år, og RPM (inntekt per 1000. sidevisning) varierer fra kr 2,50 til kr 100 mellom de forskjellige nettstedene. På enkelte av nettstedene har jeg også benyttet andre annonsenettverk som har gitt enda større variasjon i begge retninger.

Les mer om RPM på cpm.wiki

Andre parametere

De forskjellige tjenestene tar i bruk et utall forskjellige datakilder, og i tillegg til rangering hos Alexa og PageRank ser de blant annet på parametere som hvor raskt sidene laster, hvor mange indekserte sider det finnes på nettstedet, hvor lenge nettstedet har eksistert og hvor mange lenker på nettet som peker inn til nettstedet.

Forenklet eksempel

Hvis man estimerer at en blogg med et .no-domene publiserer 45 innlegg og har 100 000 sidevisninger per måned, og samtidig estimerer at et nettsted som passer i denne kategorien har en ventet RPM på kr 15 er regnestykket enkelt: Nettstedet vil kunne dra inn 1500 kroner per måned.

Se formelen for RPM her

Men hvordan kommer man fra dette regnestykket og frem til nettstedets verdi?

Her spiller tidshorisonten inn: Hvis man går ut fra at en «nettstedsoppkjøper» har som mål å dekke investeringen sin i løpet av 1,5 år (nettet er et flyktig medie) kan det nevnte nettstedet verdivurderes til kr 27 000 (18 måneder × 1500 kroner).

Alt dette bærer selvfølgelig preg av «tenk på et tall»

Verdien av Fotballfrue

Jeg skulle i utgangspunktet sjekke verdien av Hardcode.no, men det er jo tross alt bare et marginalt nettsted med få besøkende.

Derfor har jeg også sjekket bloggen til Caroline Berg Eriksen, også kjent som Fotballfrue. I følge en artikkel i Telemarksavisa omsatte bloggen hennes for 2,8 millioner kroner i 2012.

Her er resultatet fra et knippe tjenester som har «verdivurdert» Fotballfrue og meg selv:

Vurdert avFotballfrue.noHardcode.no
WebsiteOutlook117 364 kr1 525 kr
Worth of Web Calculator394 653 kr645 kr
Net Valuator243 576 kr1 106 kr
Checkwebsiteprice177 900 kr1 612 kr
Siteprice183 775 kr11 337 kr
Webuka276 990 kr949 kr
Sitevalue315 216 kr53 kr
mcjonline.com372 528 kr53 kr
urlrate297 306 kr53 kr
MuStat110 941 kr304 kr
Websitevaluecalculator94 081 kr5 970 kr
Gjennomsnitt234 939 kr2 146 kr

Så, hva tror du? Gir disse tjenestene et godt bilde av virkeligheten?

Fotballfrue verdsettes til rundt 235 000 kroner. Jeg vet i alle fall at jeg ville slått til på en slik skampris som tilsvarer én måneds omsetning (i 2012).

Og når det gjelder mitt eget nettsted: Jeg ville nok ikke ha solgt...

Hva er Fotballfrue verdt?

Relatert innhold

Covfefe will make America great again
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet