Høysesong for kjipe bannerannonser

Når det nærmer seg jul tennes adventslysene i de tusen hjem, julemarsipanen har kommet i butikkhyllene (for et par måneder siden) og julehandelen, med alt det den medfører, kan starte.

Det siste tiåret har det også vært en annen ting som har vært like sikkert som at lille julaften alltid faller på dagen før julaften: Snø i annonser!

Nordmenn er som kjent født med ski på beina, så hva er vel mer passende enn dansende snøfnugg i annonser for å skape stemning og kjøpelyst?


Dette eksempelet bruker en GIF-animasjon lagt over et bilde fra Finnemarka. En slik løsning med et animert GIF-bilde krever ikke stort mer av prosessoren din enn hva et statisk bilde ville gjort.

Prosessorkrevende flash

Problemet er bare at de fleste bannerannonser det siste tiåret har vært flashbannere, og når det skal illuderes fallende snø gjøres dette gjerne basert på matematikk. Kalkuleringen av bevegelsene til hvert enkelt av et tusentalls snøfnugg krever rå maskinkraft.

Denne maskinkraften tas fra din maskin og nettleser, og resultatet har ofte vært at CPU-bruken har skutt i været så fort annonsen har dukket opp på skjermen. Og dukker det opp 2-3 tilsvarende annonser samtidig kan du like gjerne gi opp nettsurfingen.

Så julehøytiden kan by på miserable brukeropplevelser om du sitter på maskinvare som ikke er av siste modell.

cpu-oppgavebehandling.png

Mulige løsninger på problemet med annonser som spiser opp CPU-kraften er å lage snøens bevegelser om til et videoklipp eller å bruke et animert bilde.

Kort sagt vil man slippe unna problemene med en løsning som ikke krever at snøens bevegelser beregnes matematisk der og da, mens annonsen vises.

Men er ikke flash «soooo last year»?

Jo, man kan definitivt ikke lenger si at flash har kommet for å bli. Men vi blir nok ikke kvitt flashbannere med det første, siden det er så innarbeidet både hos reklamebyråer og hos medier.

Alternativet til flash, foruten rene bildefiler som GIF, JPEG og PNG, er HTML5.

HTML5 kan gjøre mye av det samme som flash. Men matematisk beregning av banen til snøfnugg er ikke nødvendigvis mindre CPU-krevende i HTML5 enn i flash, men nettopp fordi HTML5 er såpass nytt har ikke dette vært et utbredt problem. Enn så lenge.

Kjipe bannerannonser 2.0

De siste dagene har det vært en annen juleannonse som har skapt frustrasjon hos undertegnede. Denne gangen er det en HTML5-annonse på dt.no sin mobilversjon

Det har ikke vært snøfnugg involvert i bildet, men skrapelodd.

dt-skrap-og-vinn-med-bakgrunn.jpg

I denne annonsen kan man skrape frem et godt tilbud fra CC Varehus i Drammen.

Problemet har vist seg å være at jeg ikke bare kan, men at jeg skrape frem et god tilbud fra CC Varehus i Drammen.

Når man sitter med en mobil som har touchskjerm, og annonsen tar opp det meste av innholdet øverst på forsiden, kan man ikke unngå å skrape i annonsen i stedet for å få scrollet ned for å se resten av innholdet, som jo gjerne er det man er ute etter når man besøker en nettavis.

Den eneste muligheten er å «touche» den øverste lille stripa over annonsen, ta fart, scrolle alt det man orker og krysse fingrene (på den andre hånda) for at man får navigert seg lenger ned på siden.

Eller alternativt laste siden på nytt og satse på at en annen annonse dukker opp (og i samme slengen øke varelageret for annonsevisninger hos nettavisen).

kjip-annonse-skrapelodd.gif
Gjør du slik som dette får du ikke en scrollet en eneste piksel nedover siden, alt du oppnår er å skrape frem dagens luke i julekalenderen

Svend Asbjørn Sylling, 6. desember 2014

Bloggen fra Sylling Hardcode