Publisert i bloggen, lørdag 6. desember 2014:

Høysesong for kjipe bannerannonser

Når det nærmer seg jul tennes adventslysene i de tusen hjem, julemarsipanen har kommet i butikkhyllene (for et par måneder siden) og julehandelen, med alt det den medfører, kan starte.

Det siste tiåret har det også vært en annen ting som har vært like sikkert som at lille julaften alltid faller på dagen før julaften: Snø i annonser!

Nordmenn er som kjent født med ski på beina, så hva er vel mer passende enn dansende snøfnugg i annonser for å skape stemning og kjøpelyst?

Dette eksempelet bruker en GIF-animasjon lagt over et bilde fra Finnemarka. En slik løsning med et animert GIF-bilde krever ikke stort mer av prosessoren din enn hva et statisk bilde ville gjort.

Prosessorkrevende flash

Problemet er bare at de fleste bannerannonser det siste tiåret har vært flashbannere, og når det skal illuderes fallende snø gjøres dette gjerne basert på matematikk. Kalkuleringen av bevegelsene til hvert enkelt av et tusentalls snøfnugg krever rå maskinkraft.

Denne maskinkraften tas fra din maskin og nettleser, og resultatet har ofte vært at CPU-bruken har skutt i været så fort annonsen har dukket opp på skjermen. Og dukker det opp 2-3 tilsvarende annonser samtidig kan du like gjerne gi opp nettsurfingen.

Så julehøytiden kan by på miserable brukeropplevelser om du sitter på maskinvare som ikke er av siste modell.

CPU Oppgavebehandling

Mulige løsninger på problemet med annonser som spiser opp CPU-kraften er å lage snøens bevegelser om til et videoklipp eller å bruke et animert bilde.

Kort sagt vil man slippe unna problemene med en løsning som ikke krever at snøens bevegelser beregnes matematisk der og da, mens annonsen vises.

Men er ikke flash «soooo last year»?

Jo, man kan definitivt ikke lenger si at flash har kommet for å bli. Men vi blir nok ikke kvitt flashbannere med det første, siden det er så innarbeidet både hos reklamebyråer og hos medier.

Alternativet til flash, foruten rene bildefiler som GIF, JPEG og PNG, er HTML5.

HTML5 kan gjøre mye av det samme som flash. Men matematisk beregning av banen til snøfnugg er ikke nødvendigvis mindre CPU-krevende i HTML5 enn i flash, men nettopp fordi HTML5 er såpass nytt har ikke dette vært et utbredt problem. Enn så lenge.

Kjipe bannerannonser 2.0

De siste dagene har det vært en annen juleannonse som har skapt frustrasjon hos undertegnede. Denne gangen er det en HTML5-annonse på dt.no sin mobilversjon

Det har ikke vært snøfnugg involvert i bildet, men skrapelodd.

dt-skrap-og-vinn-med-bakgrunn.jpg

I denne annonsen kan man skrape frem et godt tilbud fra CC Varehus i Drammen.

Problemet har vist seg å være at jeg ikke bare kan, men at jeg skrape frem et god tilbud fra CC Varehus i Drammen.

Når man sitter med en mobil som har touchskjerm, og annonsen tar opp det meste av innholdet øverst på forsiden, kan man ikke unngå å skrape i annonsen i stedet for å få scrollet ned for å se resten av innholdet, som jo gjerne er det man er ute etter når man besøker en nettavis.

Den eneste muligheten er å «touche» den øverste lille stripa over annonsen, ta fart, scrolle alt det man orker og krysse fingrene (på den andre hånda) for at man får navigert seg lenger ned på siden.

Eller alternativt laste siden på nytt og satse på at en annen annonse dukker opp (og i samme slengen øke varelageret for annonsevisninger hos nettavisen).

kjip-annonse-skrapelodd.gif
Gjør du slik som dette får du ikke en scrollet en eneste piksel nedover siden, alt du oppnår er å skrape frem dagens luke i julekalenderen

Relatert innhold

Sen eller tidlig påske?
clickTAG
Flash-versjoner

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet