Publisert i bloggen, søndag 3. august 2008:

Lese hele saken nå?

I april var jeg på et interessant foredrag holdt av Amy Africa, en anerkjent ekspert verden over innen e-handel og webdesign basert på moderne studier rundt brukervennlighet.

En interessant ting hun kunne fortelle fra sine studier innen e-handel var økt aktivitet ved å endre den tradisjonelle kjøp-knappen fra «Buy» til «Buy now».

les_hele_saken.jpg Kunne dette overføres til nettaviser og det ofte brukte uttrykket «Les hele saken» på deres forsider?

Jeg bestemte meg for å teste det ut på nettavisen Liernett i begynnelsen av juli.

Forsiden på Liernett er veldig tradisjonell, hvor hver artikkel har en uthevet overskrift, en kort innledning, et beskrivende bilde og en rød lenke med teksten «Les hele saken», slik illustrasjonen over viser.

les_hele_saken_naa.jpg I mitt forsøk ville jeg skifte mellom «Les hele saken» og «Les hele saken nå». Av tekniske årsaker lagres forsiden hvert 10. minutt som en statisk side, samt hver gang det gjøres en oppdatering.

Jeg gjorde det slik at det ville være 50 % sannsynlighet for at «Les hele saken» ble vist, og 50 % sannsynlighet for at «Les hele saken nå» ble vist. Etter en måned vil dette utvalget gjøres 4464 ganger automatisk, pluss x antall ganger manuelt ved oppdateringer.
Hver versjon av lenken ble målt separat i en måned i mitt egenproduserte system for å måle antall klikk.

Resultatet ble faktisk 4 % flere klikk på «Les hele saken» enn på «Les hele saken nå», stikk i strid med teorien.

Forskjellen mellom 48 % av klikkene og 52 % av klikkene er såpass liten at jeg velger å tro at de to små bokstavene i ordet har absolutt null påvirkning på leserne.

Selv har jeg vært inne på Liernett nærmest daglig i 5 år, og jeg har faktisk ikke lagt merke til at det har stått «Les hele saken nå» i det siste. Den røde lenken for å lese mer har blitt en institusjon, og man leser neppe hva som faktisk står der.

Til slutt kan jeg jo nevne at også overskriften og bildet er en lenke inn til artikkelen. Og disse to fikk 68 % av klikkene, mens den røde tekstlenken nederst bare fikk 32 %.
Forskjellen mellom antall klikk på overskrift og antall klikk på bildet har jeg dessverre ikke tall på, men det ville absolutt vært interessant å vite.

Oppdatering 20. september 2008:
Fortsatt lese hele saken?

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet