Lese hele saken nå?

I april var jeg på et interessant foredrag holdt av Amy Africa, en anerkjent ekspert verden over innen e-handel og webdesign basert på moderne studier rundt brukervennlighet.

En interessant ting hun kunne fortelle fra sine studier innen e-handel var økt aktivitet ved å endre den tradisjonelle kjøp-knappen fra «Buy» til «Buy now».

les_hele_saken.jpg Kunne dette overføres til nettaviser og det ofte brukte uttrykket «Les hele saken» på deres forsider?

Jeg bestemte meg for å teste det ut på nettavisen Liernett i begynnelsen av juli.

Forsiden på Liernett er veldig tradisjonell, hvor hver artikkel har en uthevet overskrift, en kort innledning, et beskrivende bilde og en rød lenke med teksten «Les hele saken», slik illustrasjonen over viser.

les_hele_saken_naa.jpg I mitt forsøk ville jeg skifte mellom «Les hele saken» og «Les hele saken nå». Av tekniske årsaker lagres forsiden hvert 10. minutt som en statisk side, samt hver gang det gjøres en oppdatering.

Jeg gjorde det slik at det ville være 50 % sannsynlighet for at «Les hele saken» ble vist, og 50 % sannsynlighet for at «Les hele saken nå» ble vist. Etter en måned vil dette utvalget gjøres 4464 ganger automatisk, pluss x antall ganger manuelt ved oppdateringer.
Hver versjon av lenken ble målt separat i en måned i mitt egenproduserte system for å måle antall klikk.

Resultatet ble faktisk 4 % flere klikk på «Les hele saken» enn på «Les hele saken nå», stikk i strid med teorien.

Forskjellen mellom 48 % av klikkene og 52 % av klikkene er såpass liten at jeg velger å tro at de to små bokstavene i ordet har absolutt null påvirkning på leserne.

Selv har jeg vært inne på Liernett nærmest daglig i 5 år, og jeg har faktisk ikke lagt merke til at det har stått «Les hele saken nå» i det siste. Den røde lenken for å lese mer har blitt en institusjon, og man leser neppe hva som faktisk står der.

Til slutt kan jeg jo nevne at også overskriften og bildet er en lenke inn til artikkelen. Og disse to fikk 68 % av klikkene, mens den røde tekstlenken nederst bare fikk 32 %.
Forskjellen mellom antall klikk på overskrift og antall klikk på bildet har jeg dessverre ikke tall på, men det ville absolutt vært interessant å vite.

Oppdatering 20. september 2008:
Fortsatt lese hele saken?

Svend Asbjørn Sylling, 3. august 2008

Bloggen fra Sylling Hardcode