Logge antall likes på en Facebook-side
Bakgrunn
Nettavisen Liernett hadde en gruppe på Facebook fra 2007 til sommeren 2010. I mellomtiden hadde Facebook lansert Pages, som var en mye bedre løsning for en nettavis som Liernett.
Dessverre var det ingen måte å endre fra Group til Page, så Liernett måtte starte en helt ny side fra bunnen av uten noen tilhengere. Denne jobben startet Liernett sommeren 2010.
Samtidig begynte vi å poste samtlige nye artikler direkte på Facebook (ved hjelp av en RSS-løsning), og jeg så raskt at dette var populært og en stadig større andel av Liernetts trafikk kom fra Facebook.
Det var da Liernett begynte å annonsere for sin Facebook-side på Facebook. Og det ga gode resultater!
Måle effekt
For å se effekten av dette begynte jeg å logge antall tilhengere på vår side hver natt.
Siden jeg jobber i mediebransjen er jeg bevisst på hvor viktig det er å måle effekt av annonsekampanjer. Med denne løsningen kunne jeg se hvilken effekt markedsføringen ga over tid. Selvfølgelig får man rapporter på dette direkte i Facebook sitt rapporteringsverktøy, men det vil ikke gi noen oversikt over eventuelle ringvirkninger. Rekrutterer man 100 nye tilhengere er det ikke utenkelig at de igjen vil kunne bidra til ytterligere 50 tilhengere.
Konkurrenter
Når jeg først satte opp en slik logging kunne jeg like gjerne logge flere sider i lokalmiljøet.
Så plutselig var jeg i gang med logging for både Liernett og konkurrenten Lierposten, den andre lokalavisen i Lier. Siden Liernett nylig hadde gått fra en Group til en helt ny Page hadde Lierposten fått et stort forsprang. Grunnen til at Lierposten ikke gikk den tunge veien fra Group til Page, slik som Liernett, var for øvrig at de ikke hadde noen nettside da Liernett tok i bruk Facebook (og opprettet en Group) i 2007.
Jeg logget også Drammens Tidende, selv om de befant seg på en helt annen målestokk. Jeg logget også tilhengere for «festivalen» Lierdagene som ble arrangert hvert 2. år. Etter hvert kom også Lier kommune på Facebook, og da satte jeg i gang samme rutine for de.
NB: Ingen av disse har visst om denne loggingen
Statistikken
Og for første gang presenterer jeg statistikken:
Kommentarer til statistikken
Det kommer tydelig frem hvilken effekt annonseringen til Liernett har hatt. Grafen for Liernett gjorde store sprang hver gang det ble annonsert på Facebook. Totalt brukte Liernett nærmere 7000 kroner på denne anonseringen over en periode på over to år.
Det er også interessant å se hvordan antallet tilhengere på Liernett sin Facebook-side har holdt seg såpass stabilt etter at Liernett ble avviklet 31. desember 2012.
Lierposten, som var Liernetts konkurrent, har hatt en jevn stigning hele tiden. Men selv om de lå foran Liernett i begynnelsen av 2011 har de ennå ikke klart å ta igjen det forspranget Liernett fikk etter sine annonsekampanjer.
Lierdagene har hatt nullutvikling gjennom alle disse tre årene, med unntak av de to gangene de arrangerte selve Lierdagene, sommeren 2011 og sommeren 2013.
Nå som jeg vet hvilken effekt alle disse tilhengerne av Liernett på Facebook hadde på trafikktallene kan jeg ikke forstå hvorfor ikke de andre aktørene presentert her også har valgt å annonsere for sine Facebook-sider.
Målingen rent teknisk
Å hente antall «likes» for en Facebook-side er veldig enkelt.
Man henter bare en URL slik som http://graph.facebook.com/liernett, og der finner man all informasjon om den forespurte siden, inkludert antall «likes». Dataene er i JSON-format:
{ "about": "Nettavisen for Lier", "category": "News/media website", "company_overview": "Nettavisen for Lier", "founded": "2002", "is_published": true, "talking_about_count": 1, "username": "liernett", "website": "http://www.liernett.no", "were_here_count": 0, "id": "122760011097486", "name": "Liernett", "link": "http://www.facebook.com/liernett", "likes": 1481, "cover": { "cover_id": 498791673494316, "source": "http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/44616_498791673494316_805417148_n.jpg", "offset_y": 0, "offset_x": 0 } }
Med PHP kan man få antall «likes» med dette enkle scriptet:
<?php $ch = curl_init(); curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "http://graph.facebook.com/liernett"); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); $data = json_decode(curl_exec($ch), true); curl_close($ch); $likes = $data['likes']; ?>
Og så er det bare å hente disse dataene daglig og putte de inn i en database.
Det som er viktig å merke seg er at mange Facebook-sider ikke har angitt et eget alias slik som Liernett, noe som betyr at URL-en til siden inneholder et ID-nummer i stedet for bare et navn:
https://www.facebook.com/pages/Lierposten/286619663265
Da må man bruke dette ID-nummeret når man henter data fra API-et til Facebook, i stedet for navnet på siden:
http://graph.facebook.com/286619663265
Men Facebook tilbyr jo denne statistikken til administratorer allerede?
Ja, Facebook tilbyr dette i dag, men dette ble først innført sommeren 2011, et halvt år etter at jeg satte i gang min logging.
I tillegg vil man ikke få slik statistikk for andre Facebook-sider enn sin egen.