Markedsføring og kundelojalitet

Markedsføring av idrettsarrangement på nett - Del II

For nøyaktig ett år siden skrev jeg om mitt første møte med Google AdWords, et blogginnlegg som handlet noe om AdWords, men mest om markedsføring av et idrettsarrangement på nett. Her kommer oppfølgeren, som ikke vil handle noe om Google AdWords.

kanada_rundt_startnummer_medalje.jpg

I fjor skrev jeg om selve markedsføringen av Kanada Rundt, et årlig gateløp i Sylling, hvor jeg var innom temaer som tradisjonell markedsføring i papiraviser, bannerannonsering på nettaviser, timesannonsering på nett og ikke minst søkemotor- og kontekstuell annonsering gjennom AdWords.

Landingssiden

Markedsføring på nett har et stort potensiale, men da er det viktig at det tilknyttede nettstedet (ofte kalt landingsside) er velfungerende.

Kanada Rundt har et veldig enkelt og oversiktlig nettsted; Kanadarundt.com

Når det gjelder annonseringen av idrettsarrangementet vil nettstedet stå sentralt. Hovedbudskapet, i tillegg til å få flere påmeldte deltakere og flere tilskuere til arrangementet, er å få flere besøkende inn på nettsidene.

Flere besøkende på nettstedet vil nemlig også bidra til økt oppmerksomhet rundt arrangementet.

Lojalitet

I tillegg til bannerannonsering på nett, har et nytt fokusområde i år vært lojalitet.

Hvert år er det mange deltakere på Kanada Rundt, og en god del av disse deltar for første gang. Siden det totale deltakerantallet er ganske jevnt, betyr dette at det også er et stort frafall.

Noe av dette frafallet kan sannsynligvis forklares med at løpet ikke tilfredsstilte forventningene. En annen forklaring vil være en ren forglemmelse.

Utfordringen er å få eksisterende deltakere til å bli mer lojale og komme tilbake igjen neste år.

For å klare dette må det lages en kobling mellom de tradisjonelle og «analoge» deltakerne som stiller opp til start og påmelding et par timer før startskuddet går. Løsningen på dette er påmelding til et nyhetsbrev samtidig som påmeldingen.

Visittkort

Vi har derfor trykket opp 1000 små visittkort.

Markedsføring av et idrettsarrangement, og økt deltakerlojalitet

Dette lille kortet har to sider med hvert sitt innhold, og like mange funksjoner;

På forsiden er det i tillegg til Sylling IF sin logo en henvisning til kanadarundt.com, hvor man vil finne «Resultater - Historikk - Løypekart - Løypeprofil - Rekorder - Bilder».

På baksiden er det et enkelt skjema hvor man kan oppgi navn og telefonnummer, eller e-postadresse. Dette kan man da levere til sekretariatet. Av erfaring vet vi at det er mange som ønsker å få tilsendt resultatene i etterkant av løpet.

De adressene vi får inn registrerer vi i et system for utsendelse av nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet vil sendes ut 2-3 ganger årlig. Resultater vil sendes ut etter løpet, og neste år vil det sendes ut en invitasjon en måneds tid før arrangementet, samt en påminnelse et par dager før selve løpsdagen.

Vi har nå forhåpentligvis økt deltakerlojaliteten, og fått noen flere deltakere inn på våre nettsider. Og når det da nærmer seg neste års arrangement, vil distré løpere motta en påminnelse om at Kanada Rundt igjen vil arrangeres. I 2010 for 30. gang på rad.

NB: Det er selvfølgelig ikke angitt årstall noe sted på visittkortene, slik at de fint kan gjenbrukes år etter år.

Bloggen fra Sylling Hardcode