Publisert i bloggen, mandag 11. mai 2009:

Markedsføring og kundelojalitet

Markedsføring av idrettsarrangement på nett - Del II

For nøyaktig ett år siden skrev jeg om mitt første møte med Google AdWords, et blogginnlegg som handlet noe om AdWords, men mest om markedsføring av et idrettsarrangement på nett. Her kommer oppfølgeren, som ikke vil handle noe om Google AdWords.

kanada_rundt_startnummer_medalje.jpg

I fjor skrev jeg om selve markedsføringen av Kanada Rundt, et årlig gateløp i Sylling, hvor jeg var innom temaer som tradisjonell markedsføring i papiraviser, bannerannonsering på nettaviser, timesannonsering på nett og ikke minst søkemotor- og kontekstuell annonsering gjennom AdWords.

Landingssiden

Markedsføring på nett har et stort potensiale, men da er det viktig at det tilknyttede nettstedet (ofte kalt landingsside) er velfungerende.

Kanada Rundt har et veldig enkelt og oversiktlig nettsted; Kanadarundt.com

Når det gjelder annonseringen av idrettsarrangementet vil nettstedet stå sentralt. Hovedbudskapet, i tillegg til å få flere påmeldte deltakere og flere tilskuere til arrangementet, er å få flere besøkende inn på nettsidene.

Flere besøkende på nettstedet vil nemlig også bidra til økt oppmerksomhet rundt arrangementet.

Lojalitet

I tillegg til bannerannonsering på nett, har et nytt fokusområde i år vært lojalitet.

Hvert år er det mange deltakere på Kanada Rundt, og en god del av disse deltar for første gang. Siden det totale deltakerantallet er ganske jevnt, betyr dette at det også er et stort frafall.

Noe av dette frafallet kan sannsynligvis forklares med at løpet ikke tilfredsstilte forventningene. En annen forklaring vil være en ren forglemmelse.

Utfordringen er å få eksisterende deltakere til å bli mer lojale og komme tilbake igjen neste år.

For å klare dette må det lages en kobling mellom de tradisjonelle og «analoge» deltakerne som stiller opp til start og påmelding et par timer før startskuddet går. Løsningen på dette er påmelding til et nyhetsbrev samtidig som påmeldingen.

Visittkort

Vi har derfor trykket opp 1000 små visittkort.

Markedsføring av et idrettsarrangement, og økt deltakerlojalitet

Dette lille kortet har to sider med hvert sitt innhold, og like mange funksjoner;

På forsiden er det i tillegg til Sylling IF sin logo en henvisning til kanadarundt.com, hvor man vil finne «Resultater - Historikk - Løypekart - Løypeprofil - Rekorder - Bilder».

På baksiden er det et enkelt skjema hvor man kan oppgi navn og telefonnummer, eller e-postadresse. Dette kan man da levere til sekretariatet. Av erfaring vet vi at det er mange som ønsker å få tilsendt resultatene i etterkant av løpet.

De adressene vi får inn registrerer vi i et system for utsendelse av nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet vil sendes ut 2-3 ganger årlig. Resultater vil sendes ut etter løpet, og neste år vil det sendes ut en invitasjon en måneds tid før arrangementet, samt en påminnelse et par dager før selve løpsdagen.

Vi har nå forhåpentligvis økt deltakerlojaliteten, og fått noen flere deltakere inn på våre nettsider. Og når det da nærmer seg neste års arrangement, vil distré løpere motta en påminnelse om at Kanada Rundt igjen vil arrangeres. I 2010 for 30. gang på rad.

NB: Det er selvfølgelig ikke angitt årstall noe sted på visittkortene, slik at de fint kan gjenbrukes år etter år.

Relatert innhold

Første møte med AdWords

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet