Publisert i bloggen, tirsdag 7. januar 2014:

Husketrekant

SVT-trekanten

Er det flere enn meg som husker trekanten med SVT fra mattetimen i grunnskolen?

Nei, jeg sikter ikke til «Sveriges Television», men huskeregelen for å regne ut Strekning, Hastighet (Velocity) og Tid.

Strengt tatt ville det vært enklere om huskeregelen var SHT, i stedet for å blande det engelske ordet «velocity» inn i bildet i stedet for hastighet (eller fart).

Trekanten så slik ut:

husketrekant_svt.png

Eller egentlig slik, derav navnet SVT:

husketrekant_svt_abbr.png

Hensikten med denne trekanten er å lage en enkel huskeregel for disse tre formlene:

Slik bruker du husketrekanten

Først er det viktig å huske at man ikke må blande kilometer og meter i samme likning eller timer og sekunder i samme likning. Man må altså gå for enten km, km/t og timer eller meter, m/s og sekunder. Eller km, km/s og sekunder og så videre. Du skjønner tegninga.

Det er altså tre verdier det er snakk om i en slik huskeregel. To er kjente, én er ukjent.

I eksempelet nedenfor ønsker vi å regne ut strekning:

husketrekant_svt_s.png

Formelen blir:
S = V × T
Strekning = Hastighet × Tid

Videre ønsker vi å finne hastighet (velocity):

husketrekant_svt_v.png

V = S / T

Og til slutt er det tid som er ukjent:

husketrekant_svt_t.png

T = S / V

Tid brukt på Birken

La oss ta et praktisk eksempel:

Hvor lang tid bruker man på Birkebeinerrittet, 92 km, hvis man holder en snittfart på 20 km/t?

Vi holder over Tid og finner formelen:

husketrekant_svt_t_2.png

T = S / V
Tid = Strekning / Hastighet
Tid = 92 km / 20 km/t = 4,6 timer

Sykler man Birken med en snittfart på 20 km/t bruker man altså 4,6 timer, eller 4 timer og 36 minutter.

Andre bruksområder

Det er sjelden jeg får bruk for å regne ut tid, strekning og hastighet i hverdagen (så sprek er jeg ikke), men jeg bruker disse huskereglene ofte i forbindelse med forskjellige utregninger innen digital markedsføring.

Selv om man i utgangspunktet kan alle formlene og egentlig kan gyve løs på kalkulatoren, kan det ofte være en fordel å kladde ned en slik trekant på papir før man setter i gang. Med store tall, mange desimaler og mange nuller er det ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen.

Alle likninger på samme form som SVT kan løses med samme metode. Nedenfor er noen få eksempler:

CPC (Cost per Click):

husketrekant_cpc.png

CTR (Click-trough Rate):

husketrekant_ctr.png

CPM (Cost per 1000. Impression):

Denne siste her kan være litt tricky, siden CPM er kost per 1000. visning:

husketrekant_cpm.png

Kalkulator for å regne ut CPM, CPC, kroner, visninger, klikk

Jeg har laget en kalkulator for å regne ut slike verdier, og jeg bruker den til stadighet selv:
http://cpm-calc.com/

Denne kalkulatoren egner seg utmerket som en webapp på en iPhone. Alt du trenger å gjøre er å velge «Legg til på Hjem-skjerm», og så vil hele kalkulatoren fungere som en helt vanlig app (som forutsetter at du er online).

Da jeg hadde pappapermisjon våren 2013 hadde jeg noe dødtid (les: etterlengtet fritid) noen timer hver dag da knøttet sov. Denne tiden brukte jeg til å lage et eget nettsted med definisjoner og formler for begreper innenfor digital markedsføring:
https://cpm.wiki/

Jeg håper både CPM-kalkulatoren og definisjonene og formlene mine kan være til nytte!

Relatert innhold

Enklere utregning med kryssmultiplisering

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet