Publisert i bloggen, torsdag 26. desember 2013:

Kryssmultiplisering

Det er sjelden jeg regner noe som helst «for hånd», og det er sjelden jeg egentlig får bruk for det jeg lærte av matematikk i grunnskolen og på videregående skole. Jeg har selvsagt stor bruk for det indirekte, siden jeg kjenner til mekanismene bak utregningene.

Men det er ett unntak, noe jeg stadig får bruk for i hverdagen:

Kryssmultiplisering! Kryssmultiplisering er det enkleste og mest geniale jeg lærte gjennom 12 år!

regnestykke.jpg

Til tross for at jeg forguder kryssmultipliseringen var dette nærmest noe som bare ble nevnt i en bisetning i 1. klasse på videregående skole:
- Og ja, dere kan jo gjøre dette mye enklere ved hjelp av kryssmultiplisering, altså gjøre slik, flytte over dit og hit og dermed og så videre... sa mattelæreren.

Siden dette ikke ble viet så mye tid i undervisningen og jeg selv har hatt så mye bruk for det senere, tenkte jeg det kunne være en god idé å dele det med flere.

Bruksområde

Kryssmultiplisering kan brukes for å langt på vei løse en ligning med en ukjent på denne formen:

728 = 468
60 X

En slik likning dukker stadig opp i hverdagen. Eksempelet overfor er et konkret eksempel man gjerne står overfor når man jobber med annonser:

Man har en annonse som er 728x90 piksler, men som skal inn på en annoseplass som bare er 468x60. Her er det snakk om forholdstall, siden man vil skalere ned annonsen til en mindre annonse, mens forholdet mellom høyde og bredde forblir lik. Den nye bredden vet vi blir 468 piksler. Men hva blir den nye høyden i piksler? Dette er altså den ukjente, Mr. X.

Fremgangsmåte

Man flytter bare teller fra den ene siden over til nevner på den høyre siden, og med de to resterende tallene:

regnestykke-kryssmultiplisering.jpg

For å gjøre det mest ryddig er det en fordel å gjøre det slik at man får X på venstre side.

Det man oppnår med dette er at man blir kvitt brøkene:

728 × X = 468 × 90
eller
728X = 468 × 90

Videre er det bare ren utregning:

X = 468 × 90 = 57,8571428571
728

Og selve utregningen gjør jeg som regel på en kalkulator, ikke med penn og papir... Alternativt kan man faktisk også bruke Google til dette:
https://www.google.no/search?q=(468*90)%2F728

Svaret på det gitte eksempelet

Har man en annonse i størrelsen 728x90 piksler som skal skaleres ned til å passe innenfor 468x60 piksler, uten at man forandrer størrelsesforholdet, blir den nye skalerte annonsen 468x58 piksler (med noe avrunding).

Relatert innhold

Nyttige husketrekanter

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet