Mitt første møte med AdWords
Dette blogginnlegget handler ikke så mye om AdWords, men mest om markedsføring av idrettsarrangement på nett
Tirsdag 13. mai er det igjen klart for gateløpet Kanada Rundt i Sylling. Løpet har blitt arrangert den 2. tirsdagen i mai siden 1981 og trekker rundt 200 deltakere i fire forskjellige løp (6 og 12 kilometer løp samt to barneløp).
I tillegg til å være en god inntektskilde for friidrettsgruppa i Sylling IF er det også god markedsføring av bygda og idrettslaget.
En god landings-/destinasjonsside er viktig
Etter å ha jobbet med markedsføringen av arrangementet de siste årene, har jeg innsett at en informativ og oppdatert nettside dedikert til Kanada Rundt er viktig.
Kanada Rundt har hatt et eget nettsted i flere år nå, og siden våren 2007 med eget domene; http://www.kanadarundt.com.
Sidene benytter publiseringssystemet Outpost. I tillegg til praktisk informasjon knyttet til selve løpsdagen har jeg fått implementert blant annet løypekart, høydeprofiler, værvarsel, tidligere resultater og statistikk.
Til løypekartet har jeg brukt Google Maps med egne kartdata i en KML-fil. Høydeprofilene har jeg laget selv ved å sykle gjennom løypene fra start til mål med en håndholdt GPS.
Jeg har all historikk fra 1981 og frem til nå samlet i et Excel-dokument, og på sikt bør disse dataene inn i en søkbar database på nettet. Historikken omfatter etter 2007-utgaven av løpet 644 deltakere og 1813 deltakelser.
Tilbake til dette med markedsføringen
Tidligere har Kanada Rundt annonsert i papiravisene Drammens Tidende (og Buskeruds Blad) og Lierposten, samt i løpsmagasinet Kondis.
Med en slik annonse har det vært nødvendig å få med mest mulig skriftlig informasjon på en veldig begrenset plass (plassen begrenses av budsjettet).
De siste årene har vi også annonsert nettadressen til nettsidene, slik at man kan få ytterligere informasjon om arrangementet. Det har selvfølgelig hevet markedsføringen et lite hakk. Fra 2005 begynte vi også å annonsere på nettet. De første årene på Kondis.no, OPN.no (Orientering på nett), Liernett og Sylling.no.
Effekt av nettannonseringen
Det er vanskelig å si hvor stor effekt disse nettannonsene hadde, men jeg overbevist om at de neppe hadde noen dårligere effekt enn de langt dyrere annonsene i Drammens Tidende og Lierposten (papirutgavene).
Annonsen i bladet Kondis derimot har nok en mye større effekt, siden det er et nisjemagasin hvor man når ut til den rette målgruppen (mange av de leser jo også bladet nettopp for å finne aktuelle løp de kan delta i).
I 2007 prøvde vi også ut timesannonser gjennom systemet fra Adicate på DT.no. 1 time hver dag i rundt en uke kostet oss rundt 700 kroner. Og for dette fikk vi i underkant av 10 klikk. Jeg fikk ikke tilgang til visningstall for denne kampanjen våren 2007, men dette eksisterer i en nyere versjon av Adicate.
Dette var en relativt høy pris per klikk. Men profileringen med selve annonsen, Sylling IFs logo og teksten på forsiden av DT.no hadde nok en viss profilbyggende verdi i seg selv (på lik linje med en annonse i papirutgavene).
Markedsføringen i år
I år har vi hatt en litt annen tilnærming til markedsføringen, med større fokus på nettannonser og nettsidene våre:
Kanada Rundt har en annonse (180x90) fra januar og frem til løpsdagen på Liernett. Dette har vært en generell og profilbyggende annonse som bare viser logo, tittel og dato for løpet.
I tillegg har vi hatt en mindre annonse (120x60) som er sentralt plassert på Liernett den siste måneden før løpsdagen, hvor en animasjon skifter mellom informativ tekst, nettadressen og en nedtelling til løpsdagen. Denne annonsen kan gjerne kalles salgsutløsende, hvor vi ønsker å få folk til å faktisk delta i løpet eller å besøke nettsidene våre for mer informasjon.
Disse to annonsene har gått parallellt på Liernett den siste måneden, men den profilbyggende annonsen kunne gjerne ha vært kuttet ut for å spare budsjettet.
Og så mitt første møte med Google AdWords
De siste 4 dagene før løpet velger jeg å bruke AdWords med et budsjett på 1000 kroner. Grunnen til at dette bare kjøres de 4 siste dagene er rett og slett at jeg ikke kom i gang tidligere. Det gir selvfølgelig mer trykk med rundt 250 kroner i budsjett per dag, enn om jeg skulle fordelt budsjettet ut over en lengre periode.
1000 kroner i startkreditt
Jeg brukte en såkalt markedsføringskode (rabattkupong) som gir kr 1000 i startkreditt, så de faktiske kostnadene ved denne kampanjen eksisterer ikke. Jeg har aldri benyttet AdWords tidligere, så jeg betrakter dette som et eksperiment hvor jeg uten risiko kan svi av en hel høvding på markedsføringen.
Geografisk avgrensning
Jeg valgte en geografisk avgrensning på 50 km radius rundt Sylling, noe som dekker store deler av Buskerud, Oslo og Akershus. Denne avgrensningen utelukker sannsynligvis en del brukere som befinner seg i området, men som Google ikke klarer å stedfeste.
Jeg har veid det opp mot det å unngå at annonsen vises til brukere i andre deler av verden, og funnet at den geografiske radiusen på 50 km er et fornuftig valg.
Tre dager før Kanada Rundt arrangeres Holmenkollstafetten i Oslo, derfor har jeg valgt Holmenkollstafetten som et av de sentrale søkeordene i kampanjen. De som søker etter Holmenkollstafetten eller leser om Holmenkollstafetten har forhåpentligvis større sannsynlighet for å ville delta i Kanada Rundt enn hva andre brukere har.
Jeg har også tatt med de større stedsnavnene i Lier som søkeord, samt nabokommuner og idrettslag i Lier. Underveis i kampanjen vil jeg redigere budene per søkeord og kanskje legge til noen nye. Jeg har allerede fjernet søkeordet Holmenkollen, siden det kan være så mangt som ikke er relatert til idrett.
Jeg har valgt at AdWords-kampanjen ikke skal vises på Liernett og Sylling.no, hvor vi allerede har godt synlige bannerannonser. Betalte AdWords-annonser på disse nettsidene ville bare ha vært smør på flesk.
Så gjenstår det å se hvor mange klikk inn til nettsidene det til slutt blir.
Og hvorvidt disse klikkene fører til en deltakelse i årets løp får man kanskje aldri vite.
Antallet deltakere i Kanada Rundt er noe væravhengig og har variert fra 159 til 200 de siste ti årene.
I år er det meldt 16 grader og delvis skyet, så det ligger altså til rette for perfekte løpsforhold i Sylling.
Nyhetsbrev og påminnelser
Jeg har også tenkt på mer langsiktig markedsføring (for neste års arrangement), men det er ikke satt i verk ennå.
Jeg vil lage en funksjon for å registrere sin e-post for å motta en påminnelse før neste års arrangement. Dette vil bidra til å holde på tidligere deltakere, som kanskje glemmer bort neste års arrangement. En tidlig påminnelse kan sendes ut 3-4 uker før løpet, og en siste påminnelse kan sendes ut uken før.
Utdeling av små «visittkort» under løpet med logo og henvisning til nettstedet kan også være en god idé, samt å legge frem lister/skjema hvor folk kan registrere sin e-post.
Om dette bare trekker én deltaker ekstra, så kan det likevel ses på som vellykket.
Markedsføringen kort oppsummert
- En oppdatert og informativ landingsside for annonsene
- Profilbyggende annonsering flere måneder i forveien i lokale nettmedier
- En mer aktiv og «salgsutløsende» annonse i ukene før arrangementet
- Eventuell «papirannonse» før arrangementet med henvisning til nettstedet
- Geografisk avgrenset søkeordsannonsering de siste dagene før arrangementet
- Sende ut påminnelser til tidligere deltakere senere år