Publisert i bloggen, tirsdag 8. november 2011:

Relevans har stor verdi

Optimalisering på innhold, ikke nøkkelord.

Nedenfor vises en helt typisk artikkel på nettavisen Liernett. Artikkelen handler om Jordbæreventyret, et arrangement i Sylling.

Denne artikkelen har blitt merket med både relevante kategorier (seksjoner) og etiketter (nøkkelord, tags). Etikettene er blant annet «Jordbæreventyret» og «Sylling».

artikkel.jpg
http://www.liernett.no/5499-jordbaerkonge-hekser-og-troll-i-sylling

Nederst i hver artikkel på Liernett vises det et utvalg andre artikler som man ønsker at leseren skal fatte interesse for. Her har det blitt vist artikler som er tilknyttet samme kategorier og etiketter.

Men kan man gjøre det bedre enn dette?

Jeg har tidligere tatt i bruk søkefunksjonalitet som baserer seg på Full text search. I et slikt søk gjennomgås alle ordene i samtlige artikler og resultatet som returneres er basert på hvor stor relevans det er mellom søkeordene og ordene i artiklene.

Hva om jeg gjør det samme for å vise artikler som er relatert til det man nettopp har lest? Jeg brukte den samme logikken, men i stedet for å bruke en søkestreng som brukeren oppgir i søkefeltet, tok jeg utgangspunkt i hele den leste artikkelens innhold. Jeg tok tittel, innledning og brødtekst, strippet det for all html og brukte det som søkestreng i stedet.

Det så ut til at dette ga bedre relevans enn kategorisering gjort av redaksjonen. Men for å kontrollere at dette faktisk ga økt respons valgte jeg å kjøre en A/B-test:

Jeg kjørte 50 % av sidevisningene med standard løsning (kategorier og etiketter) og 50 % med løsningen basert på fulltext og relevans. Jeg målte klikkene på de forskjellige løsningene med aktivitetssporing i Google Analytics.
Forsøket ble gjort på samtlige av Liernetts artikler.

Etter 19 dager er resultatet ganske klart:
Den nye løsningen basert på relevans fikk nærmere dobbelt så høy klikkprosent.

Den gamle løsningen fikk 50 % av visningene og 34 % av klikkene.
Den nye løsningen fikk også 50 % av visningene, men hele 66 % av klikkene.
Dette betyr en økning på hele 92 %.

Gammel løsning (venstre) og ny løsning (høyre) for artikkelen nevnt innledningsvis:
bunnsiste.jpg

Jeg har også en ny løsning på gang:
Hvilke artikler man har lest logges i en cookie, og man vil da ikke få presentert disse artiklene igjen. Mer om dette eksperimentet kommer senere.

Relatert innhold

Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Google Analytics

Bloggen

Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet