Kort om meg selv
Mitt navn er Svend Asbjørn Sylling, og i tillegg til å være Head of Web Analytics i dentsu står jeg bak Sylling Hardcode.
Jeg kom til verden i 1983, og har vokst opp i den lille bygda Sylling i Lier kommune, Buskerud. Jeg bor fortsatt i Lier kommune, men nå noe lenger syd.
Jeg er gift med Katrine, som jeg først møtte på førskolen i Sylling i 1989. Sammen har vi barna Signe, Solveig og Eirik.
Selvlært er vellært
Den interessen jeg kanskje har viet mest tid til opp gjennom årene er data, med hovedvekt på Internett (jeg har null interesse for minne, CPU, skjermkort og den slags). Jeg begynte å interessere meg for det å lage hjemmesider ganske tidlig, tatt i betraktning at jeg er født i 1983.
I 1998 hadde jeg knapt nok kommet meg på nett selv, men ble raskt fascinert over mulighetene man hadde hvis man hadde forståelse for HTML, «kodingen» som ligger bak alle nettsider. Det var nok denne fascinasjonen som gjorde at navnevalget ble Sylling Hardcode.
De første årene laget jeg utallige hjemmesider, hvor den største utfordringen var å få tak i innhold som jeg kunne publisere.
Det jeg kan om web er selvlært, i den grad noe kan kalles selvlært når alle hjelpemidler finnes tilgjengelig på nett.
Jeg har for øvrig studert Økonomi og ressursforvaltning ved Norges Landbrukshøgskole (nå Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) og IT-ledelse/Management information system (MIS) ved Høgskolen i Buskerud (nå Universitetet i Sørøst-Norge).
Lokalt engasjement
Våren 2000 startet jeg nettstedet Sylling.no, en portal for bygda Sylling.
Høsten 2003 utviklet jeg en publiseringsløsning for nettavisen Liernett, og til slutt endte jeg opp som medeier, redaktør og daglig leder for den samme nettavisen. Liernett ble imidlertid lagt ned 31. desember 2012 etter 10 års kontinuerlig drift.
Sommeren 2008 lanserte jeg nettstedet Finnemarka.com, et nettsted dedikert til et skogsområde i Buskerud. Nettstedet var opprinnelig en integrert del av Liernett, men lever videre den dag i dag.
Ut i arbeidslivet
Etter årtusenskiftet, før jeg ble student på heltid, var jeg en periode «puncher» i Rubrikk.no. Arbeidet gikk i korte trekk ut på publisering av rubrikkannonser på nett.
Jeg arbeidet i Verdens Gang fra 2006 til 2012, først som Traffic Manager for VG Nett, deretter som kommersiell applikasjonsforvalter for hele mediehuset.
Fra 2012 til 2015 var jeg i byrågruppen dentsu, først som Head of Traffic i mediebyrået Carat, deretter som Marketing Technology Manager i konsernet.
Jeg var digital produkt- og forretningsutvikler i mediehuset Budstikka i to år fra 2015 til 2017, hvor jeg introduserte programmatisk annonsesalg på egne flater, bygget magasinene Botrend, Livsstil og Motormagasinet, koblet magasinene og Budstikka mot en egen DMP og startet B17 Media som in-house mediebyrå.
Fra oktober 2017 er jeg igjen tilbake i dentsu, hvor jeg nå er Head of Web Analytics.
Parallellt med alt dette har mitt lille foretak Sylling Hardcode blitt holdt kunstig i live.