Kort om meg selv

Mitt navn er Svend Asbjørn Sylling, og i tillegg til å være Head of Web Analytics i dentsu står jeg bak Sylling Hardcode.

svend-a-sylling-office-small.jpg

Jeg kom til verden i 1983, og har vokst opp i den lille bygda Sylling i Lier kommune, Buskerud. Jeg bor fortsatt i Lier kommune, men nå noe lenger syd.

Jeg er gift med Katrine, som jeg først møtte på førskolen i Sylling i 1989. Sammen har vi barna Signe, Solveig og Eirik.

Selvlært er vellært

Den interessen jeg kanskje har viet mest tid til opp gjennom årene er data, med hovedvekt på Internett (jeg har null interesse for minne, CPU, skjermkort og den slags). Jeg begynte å interessere meg for det å lage hjemmesider ganske tidlig, tatt i betraktning at jeg er født i 1983.

I 1998 hadde jeg knapt nok kommet meg på nett selv, men ble raskt fascinert over mulighetene man hadde hvis man hadde forståelse for HTML, «kodingen» som ligger bak alle nettsider. Det var nok denne fascinasjonen som gjorde at navnevalget ble Sylling Hardcode.

De første årene laget jeg utallige hjemmesider, hvor den største utfordringen var å få tak i innhold som jeg kunne publisere.

Det jeg kan om web er selvlært, i den grad noe kan kalles selvlært når alle hjelpemidler finnes tilgjengelig på nett.

Jeg har for øvrig studert Økonomi og ressursforvaltning ved Norges Landbrukshøgskole (nå Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) og IT-ledelse/Management information system (MIS) ved Høgskolen i Buskerud (nå Universitetet i Sørøst-Norge).

Lokalt engasjement

Våren 2000 startet jeg nettstedet Sylling.no, en portal for bygda Sylling.

cap-sas-svarteberg-2005.jpg

Høsten 2003 utviklet jeg en publiseringsløsning for nettavisen Liernett, og til slutt endte jeg opp som medeier, redaktør og daglig leder for den samme nettavisen. Liernett ble imidlertid lagt ned 31. desember 2012 etter 10 års kontinuerlig drift.

Sommeren 2008 lanserte jeg nettstedet Finnemarka.com, et nettsted dedikert til et skogsområde i Buskerud. Nettstedet var opprinnelig en integrert del av Liernett, men lever videre den dag i dag.

Ut i arbeidslivet

Etter årtusenskiftet, før jeg ble student på heltid, var jeg en periode «puncher» i Rubrikk.no. Arbeidet gikk i korte trekk ut på publisering av rubrikkannonser på nett.

Jeg arbeidet i Verdens Gang fra 2006 til 2012, først som Traffic Manager for VG Nett, deretter som kommersiell applikasjonsforvalter for hele mediehuset.

Fra 2012 til 2015 var jeg i byrågruppen dentsu, først som Head of Traffic i mediebyrået Carat, deretter som Marketing Technology Manager i konsernet.

Jeg var digital produkt- og forretningsutvikler i mediehuset Budstikka i to år fra 2015 til 2017, hvor jeg introduserte programmatisk annonsesalg på egne flater, bygget magasinene Botrend, Livsstil og Motormagasinet, koblet magasinene og Budstikka mot en egen DMP og startet B17 Media som in-house mediebyrå.

Fra oktober 2017 er jeg igjen tilbake i dentsu, hvor jeg nå er Head of Web Analytics.

Parallellt med alt dette har mitt lille foretak Sylling Hardcode blitt holdt kunstig i live.

Relatert innhold

Kontakt
Bruk av mine foto

Bloggen

Paid and organic last click
Are og Ida på date
Kunstig intelligens
Vekst- prosjektet
Da Outlook stjal ikonet mitt
Sen eller tidlig påske?
Koordinater i SVG
Påstand: Corner er mål
Vestfold-Rogaland kalkulator
Twitter og VM på ski
My New Year's Resolutions
Et bilde sier mer enn tusen ord
Rogaland blir nye Vestfold
På størrelse med Vestfold
Datoformat i Excel og Google Analytics
what3words Hvilke tre ord?
Covfefe will make America great again
Om domenenavn og firmanavn
Fotballfrue: Jeg tar innpå deg
Sakte-TV: Se gresset gro
Sakte-TV: Se maling tørke
Første generasjon iPapp har kommet
Jukselapp fotografering
Det sorte hullet cookies disabled
Høysesong for kjipe annonser
Om analsex og popups
Rotasjon av vindsymboler
Hvor mye er Fotballfrue verdt?
Slik tar du et screenshot
Nyttige husketrekanter
Enklere utregning med kryssmultiplisering
Min egen lille adventskalender
Logge antall likes på Facebook
Hva er sitemap.xml?
Hva er robots.txt?
Responsivt design
Webscraping med PHP
Jeg sammenligner epler og pærer
Scalable Vector Graphics
Google Analytics API: Hente data
Google Analytics API: Muligheter
HTML5: Video
Big Data
Cookies: Hvordan det brukes
Cookies: Hva er det?
Excel i to vinduer
CRM-systemet «Kontor»
Gigantisk timelapse
Hva er jQuery?
Overvåke ReadyNAS DUO med PHP
Favicon - ikonet i adressefeltet
Animert heading på hardcode.no
CSS -sprites
Komprimere PNG-bilder
Redesign av hardcode.no
Klikkbar flash uten clickTAG
Relevans har stor verdi
Alle har wide- screen i 2013
Markedsandeler nettlesere 2010
Internet Explorer-vindu i feil størrelse
Hvor stor er en piksel?
Markedsføring og kundelojalitet
Flash-versjoner
Vestre Sylling og Øverskogen JFF
Sidevisninger, besøk og brukere
Widescreen kommer
Hvor brede bør sidene være?
Fortsatt lese hele saken?
Lese hele saken nå?
Første møte med AdWords
Bort med IE6
Utviklingen på nettleserfronten
Nyttige jukselapper
Nye Sylling.no
Klær med egen logo?
Værdata fra yr.no
Logodesign trender i 2008
Gmail grimaser
Google Analytics
Publiseringssystemet Outpost
Hardcode.no relanseres
Publiserings -systemet